keskiviikko 8. lokakuuta 2008

Kytköksiä

Mitä muistuu mieleeni uuden Kouvolan eri kolkista

Vanhan Kouvolan osalta muistuu lapsuudesta esim. koulun kuusijuhlapuvun ostosmatkat Saverolta Kouvolaan, kauppaoppilaitoksessa opiskelu, myyntihommat eri kauppaliikkeissä opiskelujen välissä, verotoimiston työt, Hankkijan toimistopäällikön tehtävät ja vieläkin jatkuvat asioinnit käräjäoikeuden kansliassa, maistraatissa, maanmittaustoimistossa ja muissakin virastoissa. Melkein aina siellä asiointimatkoilla vanhoja kavereita kadulla näkee. Olen myös 1970-luvulla asunut puolisen vuotta Kouvolassa ja niihin aikoihin muutaman vuoden suunnistanut Kouvolan Rastin porukoissa, johtokunnassakin olin.

Kuusaankoskellakin on ollut joku kauppaliike, johon on pitänyt ajaa jopa Kouvolan ohi ostoksille. Kuusaankoskitalolla olen ollut useammassa konsertissa ja joissakin kokouksissa. Pilkanmaalla on myös asunut tätini perheineen, nykyisinkin vielä yksi serkku ja muita kaukaisempia sukulaisia. Äitini enon perhettä samoin nyt jo varmaan neljännessäkin polvessa. Sisareni asui myös aikoinaan joitakin vuosia Kuusaankoskella. Kotikylästäni Saverolta myös moni tuttu muutti työpaikkaa Kymiyhtiön Haukkasuon turvetyömaalta saman firman Kuusankosken paperitehtaalle. Kuusaankoskelaisten kanssa kävin heidän unkarilaisen ystävyyskaupungin, Orozházan ympäristössä linturetkellä. Samoin Azerbaidzanin linturetkellä ja monilla kotimaakunnan luontoretkillä oli usein kuusaankoskelaisia mukana.

Elimäelläkin asuin pari vuotta Korian lähellä vanhassa puutalossa. Mm. pankkiajoilta on koulutusten ja retkien yhteydessä tullut joitakin tuttuja. Isäni vaari oli Elimäeltä kotoisin, otti Anjalasta emännän ja muutti Sippolaan. Mustilan Arboretumissa olen muutaman kerran käynyt mm. kauempaa tulleiden vieraiden kanssa.

Valkealassa Kattilaharjussa asui ennen tätini perhe, nyt serkkuni perhe. Vierailuja oli parhaina vuosina paljonkin kumpaankin suuntaan. Tätini naapurissa näin ensimmäisen kerran elämässäni television. Myös isäni mamma oli Valkealasta Pekkolan talosta. Armeijan kertausharjoituksissa olen käynyt kolme kertaa Vekaranjärven ympäristössä. Myös armeija-aikana kävimme Haminasta polkypyörillä ja suksilla Valkealan pohjoisosan korvissa sotimassa. Kultareitti ja muitakin Pohjois-Valkealan matkailukohteita on joskus ollut ohjelmassa. Saverolta kävimme ennen Vennan rannassa uimassa. Utissa oli ennen juhannusjuhlat ja lentonäytöksiä. Utin lennoston koneet lentelivät usein Saverolla päin. Yhtenä kesänä Kouvolan verotoimiston verovalmistelijana valmistelin monen valkealaisen maanviljelijän verotuksen, toivottavasti en verottanut liikaa.

Jaalaan minulla on vähemmän yhteyksiä, mutta pankkiajoilta jäi muutama tuttu sieltäkin. Jaalan läpi olen ajanut autolla sekä pölkypyörällä Heinolaan menevää tietä, etenkin pyörällä ajaen tie tuntui pitkältä ja Jaala isolta. Jaalan Siikavan kyläläisten kanssa olin maaseudun kehittämishankkeen matkoilla Venäjällä, Lugan ympäristössä kaksikin kertaa. Äitini vaarin äiti, s. 21.8.1831, oli Jaalasta ja oli sen aikaisen voimamiehen Haara-Paavon sukua.

Anjalankoskella olen syntynyt Saverolla ja asunut siellä yli 20 vuotta. Sippolassa olen asunut nyt yli 30 vuotta. Sukulaisia on näissä ympäristöissä "noin" joka toisessa talossa, kaukaisempia on melkein kaikki. Myllykoskella olin vähänaikaa verotoimistossa töissä. Sitten pankkiajoilta oli monenlaista kanssakäymistä muiden konttoreiden henkilökunnan sekä pankin asiakkaiden kanssa. Säästöpankin sekä Osuuspankin pääkonttorit olivat Inkeroisissa. Kylätoiminnan yhteydessä monet kaupungin virkamiehet ja työntekijät ympäri Anjalankoskea ovat tulleet tutuksi. Monen yhdistyksen toiminnassa olen tutustunut myös Anjalan ihmisiin. Anjalan maatalousalan oppilaitoksessa sisätiloissa sekä ulkona, Korven koululla ja Ummeljoella olen ollut monissa tilaisuuksissa. Isäni isänpuoleinen mamma oli Ummeljoen Syrakista ja isän äidin vaari Junkkarin kylästä.

Meni taas kauaksi uuden Kouvolan päivän polttavista asioista, mutta edellä olevalla halusin osoittaa, että minulla niinkuin varmaan hyvin monella muullakin on paljon kytköksiä Uuden Kouvolan eri kulmille. Uuden Kouvolan asukkailla on paljon yhteistä.

Taidan laittaa taas päivänpolttavampaa asiaa sisältäviä vaalimainoksiani sopivan nipun jakokuntoon.




Ei kommentteja: